PIB, PDV, evidencija stvarnih vlasnika, finansijski izveštaj

Šta je to PIB i kako da ga dobijem?

PIB je akronim, odnosno, skraćeni naziv za poreski identifikacioni broj. PIB se dodeljuje svakom privrednom društvu prilikom registracije i ostaje nepromenjen tokom njenog postojanja i poslovanja. PIB je, na primer, i obavezan element faktura, naročito važan za subjekte koji su u sistemu PDV-a.

Kada podnesete zahtev za registraciju u Agenciji za privredne registre, ujedno se Poreska uprava elektronski obaveštava da je potrebno da izda potvrdu o PIB-u. Poreska uprava generiše broj i šalje informaciju Agenciji za privredne registre tako da se potvrda o PIB-u najčešće dobija zajedno sa rešenjem o registraciji.

PIB je javno dostupan podatak i sadržan je u registru privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre.

Šta je porez na dodatu vrednost (PDV)?

PDV je opšti porez na potrošnju koji se obračunava i plaća na isporuku dobara i pružanje usluga, u svim fazama proizvodnje i prometa dobara i usluga, kao i na uvoz dobara, osim ako Zakonom o PDV nije drukčije propisano. PDV podrazumeva da se u svakoj fazi proizvodno-prometnog ciklusa obračunava i plaća porez na onaj deo vrednosti koji je dodat u toj fazi.

Poreska stopa PDV može biti opšta, koja iznosi 20% i posebna, koja iznosi 8%.

Kako se evidentirati za PDV?

Evidentiranje PDV obveznika vrši se podnošenjem evidencione prijave Poreskoj upravi u elektronskom obliku, i to:

1. Preko portala Poreske uprave ePorezi, popunjavanjem elektronske forme, na Obrascu EPPDV – Prijava za evidentiranje obveznika poreza na dodatu vrednost;

2. Prilikom registracije privrednog subjekta kod Agencije za privredne registre (APR), podnošenjem evidencione prijave Poreskoj upravi, preko APR, na Obrascu JRPPS – Jedinstvena registraciona prijava osnivanja pravnih lica i drugih subjekata i registracije u jedinstveni registar poreskih obveznika koji je propisan pravilnikom kojim se uređuje dodela poreskog identigikacionog broja pravnim licima, preduzetnicima i drugim subjektima za čiju registraciju nadležan APR.

Sve neophodne informacije o pristupu portalu Poreske uprave ePorezi dostupne su na adresi:  http://www.purs.gov.rs/e-porezi/portal.html.

Korisničko uputstvo za podnošenje evidencione prijave obveznika PDV i zahteva za brisanje iz registra obveznika PDV u elektronskom obliku preko portala ePorezi Poreske uprave može se pronaći na veb prezentaciji Poreske uprave

Obrazac Prijave za evidentiranje obveznika poreza na dodatu vrednost EPPDV može se preuzeti sa veb prezentacije Poreske uprave na adresi: http://www.purs.gov.rs//pravna-lica/pdv/obrasci.html.

Šta je evidencija stvarnih vlasnika i da li moram da se prijavim?

Evidencija stvarnih vlasnika je javna baza podataka o fizičkim licima koja su krajnji vlasnici pravnih lica među kojima je i društvo sa ograničenom odgovornošću.

Stvarni vlasnici se evidentiraju isključivo elektronskim putem, na veb prezentaciji Agencije za privredne registre u roku od 15 dana od dana registracije i postupak se sprovodi bez naknade.

Preduzetnici ne moraju da se evidentiraju jer se podrazumeva da su oni stvarni vlasnici.

Postojanje ovakve evidencije i javno objavljivanje identiteta stvarnog vlasnika je mera kojom se sprečava poreska evazija, korupcija, pranje novca i finansiranje terorizma.

Centralna evidencija stvarnih vlasnika vodi se elektronskim putem, preko internet stranice Agencije, a korisnik mora da poseduje:

  • kvalifikovani elektronski sertifikat (elektronski potpis) izdat od sertifikacionog tela u Republici Srbiji,
  • instaliran čitač elektronskih kartica i instaliranu NEXU aplikaciju za elektronsko potpisivanje (kreiranu od strane Agencije, koja se koristi za sve elektronske usluge koje pruža Agencija, i koju možete preuzeti ovde),
  • nalog na sistemu Agencije za privredne registre (nalog u navedenom sistemu se koristi za pristupanje svim elektronskim uslugama Agencije).
Koji privredni subjekti imaju obavezu podnošenja finansijskih izveštaja i kada?

Obavezu podnošenja finansijskih izveštaja za svaku poslovnu godinu imaju privredna društva i preduzetnici koji vode dvojno knjigovodstvo. Godišnji finansijski izveštaji podnose se najkasnije do 31. marta svake godine preko portala Agencije za privredne registre, isključivo elektronski. Za podnošenje Godišnjeg finansijskog izveštaja vam je neophodan potpis kvalifikovanim elektronskim sertifikatom.

Na vrh