Za mnoge strane radnike, odlazak u drugu zemlju znači suočavanje sa različitim izazovima. Pored toga što moraju da nauče nove poslovne prakse, susreću se sa jezičkim barijerama, kulturološkim razlikama, i često se osećaju izolovano u novoj sredini. Poslodavci u Srbiji, kao i u bilo kojoj drugoj zemlji, mogu da imaju presudnu ulogu u olakšavanju ovog tranzicionog perioda i da učine da se strani zaposleni osećaju dobrodošlo i bolje integrišu - jer u Srbiju dolazi sve više stranaca koji žele da ovde žive i rade, a domaći i međunarodni poslodavci se sve češće odlučuju da potraže radnike i stručnjake van granica Srbije.
Prvi korak koji može pomoći strancu da odmah oseti poslovično srpsko gostoprimstvo i srdačnost, jeste da mu poslodavac pruži potpunu podršku u procesu prikupljanja dokumentacije i podnošenja zahteva za boravišnu vizu. Samom stranom radniku će značiti da dobije jasne informacije o tome gde dolazi: ne samo o radnom mestu i pravilima kompanije, nego i životu u Srbiji. Ovo može da se postigne na razne načine - onlajn radionice ili orijentacione sesije o lokalnim običajima, kulturi, zakonima i pravilima ponašanja sa zaposlenim pre njegovog dolaska u Srbiju su sve češći način da se stranim radnicima olakša preseljenje.
Kompanije koje promovišu kulturnu otvorenost i raznolikost među zaposlenima će lakše privući strane radnike. Dokazana dobra praksa koju primenjuju brojne kompanije iz multietničkih i multikulturalnih država, kojima pripada i Srbija, jeste organizovanje događaja posvećenih državama ili kulturama svojih zaposlenih, kao što su festivali hrane, muzički nastupi ili obeležavanje važnih datuma iz različitih kultura.
Iako se danas većina poslovne komunikacije može obaviti na engleskom ili kineskom jeziku, pružanje mogućnosti za učenje srpskog jezika je veoma važno za svakog stranca koji dođe u Srbiju da boravi duže vreme. Poslodavci mogu organizovati časove jezika ili preporučiti kurseve jezika u lokalnim institucijama, uz vaučere ili drugu podršku kao što su plaćene pauze na poslu radi časova. Takođe, angažovanje prevodioca ili prevodilaca za važne sastanke ili dokumenta može olakšati komunikaciju.
Novozaposlenom koji dolazi iz inostranstva od velikog značaja može biti mentor ili kolega koji mu može pružiti podršku i pomoći u svakodnevnim pitanjima, ne samo na poslu već i vezano za novi život u Srbiji. Ovo mogu da budu saveti o pronalaženju smeštaja, rešavanju administrativnih procedura ili jednostavno bolje upoznavanje sa lokalnom zajednicom. Informacije o mestima za izlet i izlazak, sportskim klubovima, volonterskim organizacijama ili drugim aktivnostima van posla mogu pomoći stranim radnicima i njihovim porodicama da se brže povežu sa svojom novom okolinom i osećaju kao kod kuće.
Ako strani radnik dolazi sa porodicom, pružanje podrške za njihovu integraciju je izuzetno važno. Jednostavna brošura koju priprema kompanija, sa savetima i predlozima o školovanju za decu, pristupu zdravstvenim uslugama, ili pomoć u pronalaženju aktivnosti za članove porodice, može značajno olakšati tranziciju za zaposlenog i njegovu porodicu. Pored toga, redovno praćenje napretka stranih radnika i prikupljanje povratnih informacija o njihovom iskustvu može pomoći poslodavcima da prilagode svoje pristupe i ponude dodatnu podršku tamo gde je potrebna.
Integracija stranih radnika u radno okruženje i društvo u Srbiji zahteva angažovanje poslodavaca na više nivoa. Kroz različite mere podrške, poslodavci mogu stvoriti okruženje u kojem se strani zaposleni osećaju dobrodošlo. Tako ne samo da će pomoći radnicima u njihovom profesionalnom razvoju već i doprineti bogatstvu i raznolikosti kompanije, kao i lokalne zajednice. Ulaganje u integraciju stranih radnika nije samo dobra poslovna praksa već i etički imperativ koji doprinosi da zajednički izgradimo otvorenije, tolerantnije, i prosperitetnije društvo za sve.
Na vrh