За многе стране раднике, одлазак у другу земљу значи суочавање са различитим изазовима. Поред тога што морају да науче нове пословне праксе, сусрећу се са језичким баријерама, културолошким разликама, и често се осећају изоловано у новој средини. Послодавци у Србији, као и у било којој другој земљи, могу да имају пресудну улогу у олакшавању овог транзиционог периода и да учине да се страни запослени осећају добродошло и боље интегришу - јер у Србију долази све више странаца који желе да овде живе и раде, а домаћи и међународни послодавци се све чешће одлучују да потраже раднике и стручњаке ван граница Србије.
Први корак који може помоћи странцу да одмах осети пословично српско гостопримство и срдачност, јесте да му послодавац пружи потпуну подршку у процесу прикупљања документације и подношења захтева за боравишну визу. Самом страном раднику ће значити да добије јасне информације о томе где долази: не само о радном месту и правилима компаније, него и животу у Србији. Ово може да се постигне на разне начине - онлајн радионице или оријентационе сесије о локалним обичајима, култури, законима и правилима понашања са запосленим пре његовог доласка у Србију су све чешћи начин да се страним радницима олакша пресељење.
Компаније које промовишу културну отвореност и разноликост међу запосленима ће лакше привући стране раднике. Доказана добра пракса коју примењују бројне компаније из мултиетничких и мултикултуралних држава, којима припада и Србија, јесте организовање догађаја посвећених државама или културама својих запослених, као што су фестивали хране, музички наступи или обележавање важних датума из различитих култура.
Иако се данас већина пословне комуникације може обавити на енглеском или кинеском језику, пружање могућности за учење српског језика је веома важно за сваког странца који дође у Србију да борави дуже време. Послодавци могу организовати часове језика или препоручити курсеве језика у локалним институцијама, уз ваучере или другу подршку као што су плаћене паузе на послу ради часова. Такође, ангажовање преводиоца или преводилаца за важне састанке или документа може олакшати комуникацију.
Новозапосленом који долази из иностранства од великог значаја може бити ментор или колега који му може пружити подршку и помоћи у свакодневним питањима, не само на послу већ и везано за нови живот у Србији. Ово могу да буду савети о проналажењу смештаја, решавању административних процедура или једноставно боље упознавање са локалном заједницом. Информације о местима за излет и излазак, спортским клубовима, волонтерским организацијама или другим активностима ван посла могу помоћи страним радницима и њиховим породицама да се брже повежу са својом новом околином и осећају као код куће.
Ако страни радник долази са породицом, пружање подршке за њихову интеграцију је изузетно важно. Једноставна брошура коју припрема компанија, са саветима и предлозима о школовању за децу, приступу здравственим услугама, или помоћ у проналажењу активности за чланове породице, може значајно олакшати транзицију за запосленог и његову породицу. Поред тога, редовно праћење напретка страних радника и прикупљање повратних информација о њиховом искуству може помоћи послодавцима да прилагоде своје приступе и понуде додатну подршку тамо где је потребна.
Интеграција страних радника у радно окружење и друштво у Србији захтева ангажовање послодаваца на више нивоа. Кроз различите мере подршке, послодавци могу створити окружење у којем се страни запослени осећају добродошло. Тако не само да ће помоћи радницима у њиховом професионалном развоју већ и допринети богатству и разноликости компаније, као и локалне заједнице. Улагање у интеграцију страних радника није само добра пословна пракса већ и етички императив који доприноси да заједнички изградимо отвореније, толерантније, и просперитетније друштво за све.
На врх